Målet med arbetssättet BBIC är att barn ska få tillgång till det stöd och skydd som de har behov av för att kunna växa upp under trygga förhållanden.
BBIC:s syfte är att ge socialtjänsten struktur och systematik så att arbetet
- utgår från det unika barnets situation
- har barnets behov i fokus
- håller god kvalitet
- bedrivs rättssäkert och följer regelverken.
Krav för användning
För att få arbeta enligt BBIC krävs att socialnämnden har en BBIC-licens och att användarna har genomgått en grundutbildning i BBIC. Socialnämnder som har licens har ansvar för att utbilda användarna. Den som håller i grundutbildningen ska ha genomgått Socialstyrelsens BBIC utbildning för blivande utbildare.
Grundprinciperna och triangeln är kärnan
Arbetet med BBIC bygger på sju grundprinciper. Dessa i sin tur utgår från en värdegrund, teori och metodsyn som är i linje med aktuell svensk barnavårdsforskning, lagstiftning och praxis.
Arbetet med BBIC ska
- Utgå från barnets rättigheter
- Låta barnets bästa vara avgörande
- Sträva efter likvärdiga möjligheter för varje barn
- Göra barnet och föräldrarna delaktiga
- Ske i samverkan med andra professioner och verksamheter
- Motverka svårigheter och förstärka resurser
- Ha ett helhetsperspektiv på barnet och dess situation
BBIC-triangeln
BBIC-triangeln är en modell över barnets behov. Triangeln är utformad utifrån kunskap och forskning om områden som har betydelse för barns behov och utveckling. Den ger ett stöd och en struktur till handläggaren under hela arbetsprocessen.
Mer information och material om BBIC finns hos Socialstyrelsen