Målet med arbetssättet BBIC är att barn ska få tillgång till det stöd och skydd som de har behov av för att kunna växa upp under trygga förhållanden.
BBIC:s syfte är att ge socialtjänsten struktur och systematik så att arbetet
- utgår från det unika barnets situation
- har barnets behov i fokus
- håller god kvalitet
- bedrivs rättssäkert och följer regelverken.
Krav för användning
För att få arbeta enligt BBIC krävs att socialnämnden har en BBIC-licens och att användarna har genomgått en grundutbildning i BBIC. Socialnämnder som har licens har ansvar för att utbilda användarna. Den som håller i grundutbildningen ska ha genomgått Socialstyrelsens BBIC-utbildarutbildning.
Grundprinciperna och triangeln är kärnan
Utgångspunkten i BBIC är sju grundprinciper som ska ligga till grund för socialtjänstens arbete med barn och unga. De bygger på en värdegrund, teori och metodsyn utifrån aktuell forskning, lag-stiftning och praxis.
Arbetet med BBIC ska
- utgå från barnets rättigheter
- låta barnets bästa vara avgörande
- sträva efter likvärdiga möjligheter för varje barn
- ha ett helhetsperspektiv på barnet och dess situation
- göra barnet och familjen delaktiga
- ske i samverkan med andra professioner och verksamheter
- motverka svårigheter och förstärka resurser
- ha ett helhetsperspektiv på barnet och dess situation
- systematiskt följa barnet och insatserna.
BBIC-triangeln
BBIC-triangeln är en modell för att utreda och följa upp de behov ett barn har. I centrum av triangeln finns barnets behov. Genom att väga samman triangelns tre sidor – se till barnets utveckling i relation till föräldrarnas förmåga i den familj och miljö de befinner sig i – görs en bedömning av vad som är barnets behov.
Mer information och material om BBIC finns hos Socialstyrelsen