Om skadligt bruk och beroende hos barn och unga

ANDTS är en förkortning för alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar. När barn och unga har ett skadligt bruk eller beroende av ANDTS finns det ofta samband med olika sociala eller psykiska problem och annan utsatthet. Därför behöver de bemötas med ett helhetsperspektiv och samordning mellan socialtjänst, hälso- och sjukvård och skola.

Barn och unga kan skadas av både egen och andras användning av ANDTS. 

Det här temat handlar om när barn och unga själva använder och har ett skadligt bruk eller beroende av ANDTS. Texterna vänder sig till dig som arbetar inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården, även elevhälsan, och möter barn och unga i ditt arbete. Här får du en övergripande bild av hur arbetet med barn och unga som använder ANDTS ser ut. Det handlar främst om arbete inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården, men även andra aktörers arbete, och hur det hänger ihop. Målet är att du ska kunna förstå både din egen roll och andras.

I andra teman på Kunskapsguiden hittar du information om barn som anhöriga och att växa upp i en familj där det finns skadligt bruk eller beroende. 

Barn till föräldrar med missbruk eller beroende

Skadligt bruk och beroende har ofta samband med andra problem

Skadligt bruk och beroende av ANDTS påverkar folkhälsan på flera sätt. Det gäller individer, familjer och hela samhället, och handlar om fysisk och psykisk ohälsa, sociala problem och dödsfall.

Det finns också tydliga skillnader i användning, skador och dödlighet mellan olika grupper, kopplat till sådant som utbildning, inkomst, kön, sexuell läggning och etnicitet. Ett exempel är att tre gånger fler män än kvinnor dör på grund av alkohol. Ett annat exempel är att risken att dö av narkotika är betydligt högre för personer som saknar gymnasieutbildning än för andra. 

Skadligt bruk och beroende hos barn och unga har ofta samband med bristande skolgång, psykiska besvär, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, utsatthet för våld och övergrepp, eget normbrytande beteende eller brottslighet och annan social utsatthet.

Till exempel kan ett barn som har ett skadligt bruk eller beroende ha svårt att klara sin skolgång, men det kan också vara omvänt, att en negativ skolgång kan leda till ett skadligt bruk. 

Läs mer om det komplexa samspelet mellan risk- och skyddsfaktorer på olika nivåer:

Risk- och skyddsfaktorer för normbrytande beteende

Barn och unga med skadligt bruk och beroende behöver därför bemötas med ett helhetsperspektiv som förutsätter en god samordning mellan olika verksamheter som socialtjänst, hälso- och sjukvård och skola.

Samverkan kring barn och unga

Tidiga samordnade insatser, TSI

Bruk, skadligt bruk, beroende och missbruk

Med bruk menas användning av ANDTS. 

Begreppet missbruk fanns tidigare som en diagnos inom hälso- och sjukvården, och används fortfarande i socialtjänstlagen och i lagen om vård av missbrukare i vissa fall, LVM. 

Om begreppet missbruk i Socialstyrelsens termbank – Socialstyrelsen 

Begreppen skadligt bruk och beroende kommer från diagnoser som nu används inom hälso- och sjukvården. Skadligt bruk är ett bruk som skadar hälsan. Skadan kan vara fysisk eller psykisk. För att diagnosen beroende ska ställas ska flera kriterier vara uppfyllda, som handlar om hur starkt beroendet är.

Kriterier för diagnosen beroende

Vid diagnosen beroende ska tre av följande sex kriterier vara uppfyllda:

  • stark längtan efter drogen
  • svårighet att kontrollera intaget
  • fortsatt användning trots skadliga effekter
  • prioritering av droganvändning är högre än andra aktiviteter och förpliktelser
  • ökad tolerans
  • fysiska abstinenssymtom.

Olika ansvar i samhället 

Regelverket och ansvaret för ANDTS-frågor skiljer sig åt beroende på vad barnet eller den unga personen använder. Socialtjänstens ansvar omfattar exempelvis inte uttryckligen tobak, och när det gäller narkotika finns särskilda regler eftersom det är olagligt att bland annat bruka, inneha och sälja narkotika i Sverige. 

Flera steg i arbetet

Arbetet med fokus på skadligt bruk och beroende hos barn och unga pågår på många olika sätt i samhället. Det handlar till exempel om att begränsa tillgången till ANDTS, att ge stöd och behandling till de barn och unga som behöver, och att bestämma straff för narkotikabrott. Flera av samhällets aktörer är involverade.

1. Begränsa tillgången till alkohol, narkotika, tobak och spel 

Detta arbete handlar om att förebygga, förhindra, upptäcka och ingripa mot handel med och tillverkning av narkotika. Det handlar också om tillsyn av att åldersgränserna för alkohol, tobak och spel om pengar hålls. Exempelvis är polisen, kommunerna och butiks- och restauranginnehavare involverade i arbetet.

2. Tidigt främjande och förebyggande arbete 

Det tidigt främjande och förebyggande arbetet kan göras av yrkesverksamma inom förskola, skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård, polis och fritids- och föreningsverksamheter. För det här arbetet tar nationella, regionala eller lokala aktörer fram material eller genomför generella insatser. Det kan till exempel vara program för föräldraskapsstöd eller informationsmaterial riktat direkt till barn och unga. Det kan också röra sig om stöd och utbildning till personal. Satsningarnas syfte är att främja goda och jämlika uppväxtvillkor för barn och unga.

3. Uppmärksamma och identifiera bruk, skadligt bruk och beroende 

När det gäller att uppmärksamma och identifiera barns och ungas användning av ANDTS är större delen av samhällets aktörer viktiga. Allt från barnets föräldrar och nätverk, skola, polis, fritids- och föreningsverksamheter, socialtjänst, hälso- och sjukvård och tandvård. Det handlar om att upptäcka barn och unga med risk att utveckla skadligt bruk så att de kan erbjudas rätt vård och stöd. 

4. Utreda och bedöma behov hos barn och föräldrar 

Både socialtjänsten och hälso- och sjukvården har ansvar för att utreda och bedöma ett barns behov av stöd och vård. Ofta gör de det i samverkan. Därför är det viktigt att de som jobbar i verksamheterna har kunskaper om riskfaktorer för att utveckla ett skadligt bruk eller beroende samt vilka skyddsfaktorer som behöver stärkas. Det är viktigt både i det förebyggande arbetet och för att barn och unga ska få det stöd och den behandling som de behöver. 

5. Utreda brott, döma och verkställa straff 

Barn och unga över 15 år kan dömas för narkotikabrott. Det kan handla om till exempel eget bruk, innehav eller försäljning av narkotika. Polis och åklagare utreder brottet. Åklagare eller domstol beslutar om straff eller vård.

Socialtjänsten och Kriminalvården har ansvar för det straff eller den vård som barnet eller den unga har dömts till. Socialtjänsten kan till exempel verkställa påföljden ungdomsvård i form av stöd och behandling för det skadliga bruket eller beroendet. 

Socialtjänsten har huvudansvaret för att utreda behov av och ge insatser till barn som är under 15 år och har begått brott. 

Barn och unga som begår brott

6. Ge stöd och behandling 

Både socialtjänsten och hälso- och sjukvården kan ge enskilda barn och unga stöd och behandling vid skadligt bruk och beroende. Det kan göras i samverkan mellan båda aktörerna. Mini-Mariamottagningarna är exempel på verksamheter där regionens och kommunens personal arbetar tillsammans. 

Insatserna för barn och unga kan ges i öppenvård, slutenvård eller som placering på exempelvis hem för vård eller boende, HVB. En viktig statlig aktör är Statens institutionsstyrelse, SiS, som har särskilda ungdomshem. Där vårdas barn och unga som har dömts till sluten ungdomsvård, eller som behöver stå under särskilt noggrann tillsyn enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU. 

Den nationella ANDTS-strategin

Regeringen har presenterat en nationell strategi för alkohol, narkotika, dopning, tobak samt spel om pengar, för år 2022–2025. ANDTS-strategin har två mål som särskilt rör barn och unga:

  • Mål 2 – Barn och unga ska skyddas mot skadliga effekter orsakade av alkohol, narkotika, dopning, tobaks- och nikotinprodukter och spel om pengar.
  • Mål 3 – Antalet barn och unga som börjar använda narkotika, dopningsmedel, tobaks- och nikotinprodukter eller debuterar tidigt med alkohol och spel om pengar ska minska.

En samlad strategi för alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobakspolitiken samt spel om
pengar 2022–2025 – regeringen

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Alkoholens skadeverkningar, Folkhälsomyndigheten, 2023.
En samlad strategi för alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobakspolitiken samt spel om pengar 2022–2025, Skr. 2021/22:213, Socialdepartementet, 2022.
ICD-10-SE, Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hälsoproblem – systematisk förteckning, Socialstyrelsen, 2024.
Risk- och skyddsfaktorer för alkohol, narkotika, tobak och spel om pengar hos barn och unga, Folkhälsomyndigheten, 2022.
Socialtjänstlag (2001:453), Sveriges riksdag, 2001.

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Mejla till oss

Skicka ett mejl till nyhetsbrev.KG@socialstyrelsen.se och skriv att du vill bli tillagd som prenumerant.

Så behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter