Näringsriktiga måltider

Att äta varierat är bra för alla men vissa näringsämnen är speciellt viktiga för äldre personer, till exempel protein och D-vitamin.

Att äta varierat är bra för alla. Gärna mycket grönsaker, frukt, fisk och fullkorn, vegetabiliska oljor, nötter och frön. Vissa näringsämnen blir speciellt viktiga med åren. Protein behövs för att bevara starka muskler, för immunförsvaret, sårläkning och för att orka vara aktiv. Personer som är 65 år och äldre kan till och med behöva lite mer protein än yngre.

Maten bidrar till att hålla både kropp och sinne i god form. Att äta bra kan ha en positiv effekt på exempelvis minne, humör, ork och immunförsvar. För äldre personer med liten aptit är det bra att inte begränsa maten i onödan och det är högre prioriterat att maten är god och äts upp än att den exakt uppfyller näringsrekommendationerna.

Bra måltider är en viktig grund för både friska och sjuka personer men behöver ibland kompletteras med särskilda insatser vid vissa sjukdomstillstånd.

Vid hög ålder, då antalet sjukdomar ökar och aptiten avtar, ändras matens syfte att vara långsiktigt hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande. Istället ökar matens betydelse för livskvalitet, att må bra och behålla muskelstyrka och ork.

Grönsaker och frukt för personer med god aptit

Grönsaker, rotfrukter, frukt och bär innehåller mycket vitaminer och mineraler. För den som har god aptit och är aktiv är det bra att äta minst 500 gram grönsaker och frukt om dagen, ungefär två frukter och tre rejäla nävar grönsaker. Då minskar risken för bland annat vissa typer av cancer, för fetma och hjärt- och kärlsjukdomar.

Protein

Protein är ett viktigt näringsämne för att kunna bevara muskelmassa, för immunförsvaret, sårläkning och rehabilitering. Varje måltid, inklusive mellanmålen, bör därför innehålla bra proteinkällor. Personer som har liten aptit och ofrivilligt går ner i vikt kan behöva minska lite på grönsaker och frukt för att orka äta tillräckligt med proteinrik mat. Det gäller framför allt personer som äter en mängd grönsaker som motsvarar Livsmedelsverkets rekommendationer för personer med god aptit eller mer. Personer som äter mycket lite grönsaker kan i stället behöva öka mängden. Om aptiten minskar är det bra om varje måltid innehåller protein, även mellanmålen. Det kan vara ägg, fågel, fisk, bönor, nötter, kött, mjölk, yoghurt, ost eller kvarg.

Tallrik för den som har bra aptit och är fysiskt aktiv

Tallrik normal aptit.jpg

Tallrik för personer med minskad aptit

Tallrik liten aptit.jpg

Tallrik för personer med minskad aptit och risk för viktnedgång

Tallrik liten aptit2.jpg

D-vitamin

D-vitamin har många viktiga fysiologiska funktioner och bidrar bland annat till ett starkt skelett. Personer över 75 år behöver få i sig mer D-vitamin, eftersom hudens förmåga att omvandla solsken till D-vitamin minskar med åren. Därför rekommenderas alla från 75 år att ta tillskott med 20 mikrogram D-vitamin varje dag.

Näringsrik mat vid minskad hunger och aptit

Att aptiten minskar gradvis med åldern är vanligt. Det kan till exempel bero på att smaksinnet och luktsinnet förändras, olika sjukdomar och vissa läkemedel. Genom att anpassa matvanorna kan en person med minskad aptit ändå få i sig det kroppen behöver.

En person som inte orkar äta lika stora portioner som tidigare, kan istället äta många, små, näringsrika måltider utspridda över dygnet. Om man måste ta bort någonting från tallriken för att orka äta upp, så behåll det som innehåller protein. Ha lite extra olja eller flytande margarin i maten och använd oljedressing på salladen. Istället för vatten kan man till exempel dricka juice eller mjölk. För att kroppen inte ska vara utan energi för länge på natten är det bra att äta något litet, energirikt mellanmål strax före sänggåendet och direkt på morgonen.

Konsistensanpassad mat behöver också vara näringsrik

Minskad muskelkraft kan göra att äldre personer inte kan tugga med den kraft som behövs. Även konsistensanpassad mat behöver vara smakrik och näringstät och gärna utgå från samma meny som erbjuds de andra runt matbordet. En aptitlig uppläggning och presentation är extra viktig, komponenterna bör hanteras var för sig och inte röras ihop.

Måltider i äldreomsorgen

Måltiderna inom äldreomsorgen har stor betydelse för äldres livskvalitet. Inte bara genom att ge energi och näring. Måltiden kan vara ett positivt avbrott i vardagen och bidra till glädje, gemenskap och meningsfullhet.

Publikation: Bra måltider i äldreomsorgen

Att stärka det friska och förebygga ohälsa är centralt för att stödja ett hälsosamt åldrande. Mat är livsnödvändigt och en viktig del i människors vardag. Måltiderna i äldreomsorgen behöver utformas utifrån de äldres individuella behov och önskemål.

Samtal och råd om bra matvanor

Samtal och råd om bra matvanor är en webbutbildning för hälso- och sjukvårdspersonal om att stödja patienter att förändra sina matvanor. Utbildningen är framtagen i samverkan med Livsmedelsverket.

 

Faktagranskad av: Livsmedelsverket. Senast granskad:
Källor:
Kunskapsunderlag hälsosamma levnadsvanor för äldre, Socialstyrelsen, 2019.
Bra måltider i äldreomsorgen, Livsmedelsverket, 2019.

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Så behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter