Alla verksamheter som arbetar med att ge vård, stöd och omsorg till personer med insatser enligt socialtjänstlagen, SoL, och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete.
Verksamheterna ska ha ett ledningssystem för att utveckla och säkra verksamhetens kvalitet. Med kvalitet menas att uppfylla de krav och mål som gäller för den egna verksamheten. Att synliggöra, förebygga och åtgärda förekomsten av tvångs- och begränsningsåtgärder är ett led i arbetet med att utveckla och säkra kvaliteten.
Reglerna om ledningssystem innebär att verksamhetens kvalitet ska utvecklas och säkras genom att man planerar, genomför och därefter utvärderar och förbättrar verksamheten.
1. Planera
Verksamheten ska planeras så att den bedrivs i enlighet med de krav och mål som gäller. Det betyder att verksamhetens planeringsarbete behöver fokusera på vad som krävs för att inte använda tvångs- och begränsningsåtgärder. Utifrån detta bedömer man vilka processer och rutiner som verksamheten behöver för att nå det målet.
Verksamheten ska också genomföra riskanalyser för att förutse kvalitetsbrister, exempelvis om man använder tvångs- och begränsningsåtgärder.
2. Genomföra
För att tvångs- och begränsningsåtgärder ska gå att förebygga och förhindra behöver de synliggöras. Personal som arbetar inom socialtjänsten har en viktig roll i detta arbete.
Enligt bestämmelserna om lex Sarah ska all personal inom socialtjänsten rapportera missförhållande och risker för missförhållande till den som bedriver verksamheten. Personalen har även möjlighet att lämna klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet.
Verksamheten ska ta emot samtliga inkomna rapporter, klagomål och synpunkter, så kallade avvikelser. Dessa ska utredas var för sig och bakomliggande orsaker till det som inträffat ska identifieras. Avvikelserna ska också sammanställas och analyseras för att visa mönster eller trender som tyder på kvalitetsbrister.
Mer information om arbetet med lex Sarah i verksamheter
3. Utvärdera
Verksamheten ska utöva egenkontroll, vilket innebär att systematiskt följa upp och utvärdera den egna verksamhetens kvalitet. Verksamheten behöver i sin egenkontroll därför särskilt eftersöka och uppmärksamma om det förekommer eller har förekommit tvångs- och begränsningsåtgärder.
4. Förbättra
Med utgångspunkt i vad som kommit fram i avvikelsehanteringen, egenkontrollen och riskanalysen ska verksamheten vidta de åtgärder som krävs för att tvångs- och begränsningsåtgärder inte ska förekomma. Åtgärderna behöver omsättas i det praktiska arbetet. Om processerna och rutinerna inte är ändamålsenliga ska även dessa förbättras.
En lärande organisation
Ett systematiskt kvalitetsarbete kan skapa förutsättningar för en lärande organisation där kvaliteten utvecklas. Det innebär att man både kan förebygga och minimera tvång- och begränsningsåtgärder på verksamhetsnivå.
Arbetet med att utveckla kvaliteten på verksamhetsnivå kan exempelvis synliggöra:
- brister i de processer och rutiner som styr arbetet i verksamheten
- brister i bemanningen under dygnets 24 timmar
- behov av ökad kompetens bland personalen för att tillgodose de enskildas behov
- personalens behov av stöd i arbetet, exempelvis en närvarande chef, handledning, rutiner för att hantera vissa svåra situationer i arbetet och tillgång till hjälpmedel
- brister i den fysiska miljön (inne- och utemiljö).
Frågor och svar om tvångs- och skyddsåtgärder
Svar på vanliga frågor om tvångs- och begränsningsåtgärder.
Diskussionsmaterial om tvångs- och begränsningsåtgärder hos Socialstyrelsen (pdf)
Diskussionsmaterial om tvångs- och begränsningsåtgärder som kan användas av enhetschefer för att sprida kunskap och få igång en diskussion om tvångs- och begränsningsåtgärder och hur de kan förebyggas.
Diskussionsmaterial om tvångs- och begränsningsåtgärde – med talmanus, hos Socialstyrelsen
Nollvision – för en demensvård utan tvång och begränsningar
En handbok från Svenskt Demenscentrum. Den vänder sig till yrkesverksamma inom vård och omsorg och är tänkt att både inspirera och ge verktyg för att utveckla det personcentrerade arbetssättet.
Webbutbildningen Nollvision
En webbutbildning från Svenskt Demenscentrum. Syftet med webbutbildningen är att inspirera och visa hur man kan arbeta för en nollvision – en demensvård utan tvingande åtgärder.
Att förebygga tvångs- och begränsningsåtgärder genom det systematiska kvalitetsarbetet
Socialstyrelsens publikation beskriver hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan förebygga och minimera tvångs- och begränsningsåtgärder på verksamhetsnivå inom stödet, vården och omsorgen av vuxna.
Skapa trygghet utan tvång
Rapport från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, om tillsynsinsats vid verksamheter där personer med nedsatt beslutsförmåga bor eller vistas.