Den fasta läkarkontaktens uppgifter
Den fasta läkarkontakten ska se till att patienten undersöks och, om det är möjligt, ställa diagnos samt se till att patienten får den medicinska vård som hälsotillståndet kräver och även genomföra andra åtgärder som kan vara nödvändiga.
Den fasta läkarkontakten ska också ge patienten vägledning i patientens övriga kontakter med hälso- och sjukvården. Om det krävs, ska den fasta läkarkontakten samordna de utrednings- och behandlingsåtgärder som har genomförts.
Läkaren ska även informera patienten om hens hälsotillstånd och om de behandlingsalternativ som finns tillgängliga och vilken som ur medicinsk synpunkt bedöms som mest lämplig. Det är en viktig uppgift för läkaren att se till att patienten har en möjlighet att samråda om och påverka vården och behandlingen.
Kompetensmål för fast läkarkontakt i primärvården
Socialstyrelsen har tagit fram ett stöd i form av kompetensmål för en fast läkarkontakt i primärvården. Stödet är frivilligt att använda och riktar sig till den som leder och fördelar arbetet på en vårdcentral eller motsvarande.
Kompetensmålen anger de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som Socialstyrelsen bedömer är särskilt centrala för uppdraget som fast läkarkontakt i primärvården. Stödet ska kunna användas i bedömning av kompetens och kompetensutveckling och för att rikta kompetenshöjande insatser på ett ändamålsenligt sätt. Stödet kan användas för specialistläkare i primärvården och för ST-läkare i allmänmedicin. Utgångspunkten för kompetensmålen är det allmänmedicinska arbetssättet och förhållningssättet.
Kompetensmål för fast läkarkontakt i primärvården – Stöd för utveckling och bedömning av kompetens
Läs mer om hur Socialstyrelsen har tagit fram kompetensmålen och varför:
Patienten ska vara delaktig
För att kunna uppnå de förväntade resultaten med en behandling eller en annan åtgärd, så är det en förutsättning att patienten, utifrån sina förutsättningar, är delaktig i de beslut som fattas och är väl införstådd med och informerad om den vårdprocess som är överenskommen. Patientens delaktighet underlättas om det finns en kontinuerlig relation mellan patienten och vårdens medarbetare. Delaktigheten leder till en effektivare vård med högre kvalitet och bättre följsamhet men den ställer också krav på en ökad lyhördhet för patientens behov, förutsättningar och preferenser. Även dokumentationen är viktig för patientens delaktighet. Socialstyrelsen har ett digitalt juridiskt stöd för dokumentation.
Juridiskt stöd för dokumentation, Socialstyrelsen
Regionerna ska precisera de fasta läkarkontakternas åtagande
Det är viktigt att de fasta läkarkontakterna i princip har samma åtagande när det gäller verksamhetens inriktning oavsett anställningsform, offentligt eller privat. Regionerna behöver därför precisera vad som ingår i en primärvårdsläkares åtaganden. Enligt en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner år 2021 ska regionerna bland annat arbeta med utvecklingen av fast läkarkontakt genom att definiera uppdrag, ansvar och befogenheter utifrån lokala behov och förutsättningar.
Patienten ska få information
Patienten ska få information om möjligheten att välja och få tillgång till en fast läkarkontakt hos den utförare (vårdcentral eller motsvarande vårdenhet) inom primärvården som patienten har valt genom listning. För att patienten ska kunna ta tillvara sin möjlighet att välja och få tillgång till en fast läkarkontakt behöver patienten få information om att möjligheten finns och vilka fördelar det innebär. Informationen ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar. Patienten ska även få information om regionens elektroniska system för listning av patienter hos utföraren.
Stödmaterial om fast läkarkontakt, Socialstyrelsen
Socialstyrelsen har tagit fram material för att stödja vård- och hälsocentraler att dimensionera funktionen fast läkarkontakt på ett sätt som är förenligt med verksamhetens uppdrag och arbetsmiljö. Stödmaterialen vänder sig till regioner, vårdgivare, verksamhetschefer och professioner. De kan vara ett underlag vid ett mer systematiskt kvalitetsarbete på vård- eller hälsocentralen i arbetet med att utveckla arbetssättet, fördela och dimensionera antalet patienter per fast läkarkontakt. Materialet kan också bidra till dialog om kontinuitet och dess olika aspekter.
Frågor och svar om fast läkarkontakt
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om fast läkarkontakt.