Att arbeta som personligt ombud för personer med psykiska funktionsnedsättningar innebär många gånger en etisk utmaning för ombudet. Det är tydligt reglerat att ett personligt ombud ska arbeta på klientens uppdrag. Ombudet förväntas därför inte ta några egna initiativ som inte klienten står bakom.
Som personligt ombud ställs man många gånger inför svårigheter med hur man på rätt sätt ska hantera situationer som uppstår i kontakten med klienten och inblandade aktörer. Eller hur man ska hantera etiska frågeställningar. Många gånger är det eget omdöme och moraliska uppfattning som avgör hur personliga ombud agerar.
Etiska dilemman
Ett etiskt dilemma kan uppstå när man ska göra val mellan två lika oönskade alternativ – inget av de handlingsalternativ som finns är riktigt bra. Det personliga ombudet måste då oftast välja och frågor som dyker upp kan vara:
- Vilket handlingsalternativ är trots allt bäst – eller minst dåligt?
- Vilka konsekvenser ger det?
- För vilka – individen, närstående, kommunen eller samhället?
- Vilka argument väger tyngst och varför?
Det kan också vara att två principer kolliderar, exempelvis den om individens självbestämmande och den om att det ska bli bättre för individen. Kan man strunta i självbestämmandet när man anser att individen inte vet sitt eget bästa och personliga ombudet anser att om individen själv får bestämma så kommer den att fara illa? Hur illa kan vi tillåta att någon får ta skada just genom att inte veta sitt eget bästa?
Vilka etiska dilemman kan uppstå för personliga ombud?
Etiska dilemman kan handla om att det personliga ombudet kan få kännedom om något som klienten har gjort eller kommer att göra och som kanske kan vara straffbart. Eller att ombudet kan hamna i situationer då frågan om att bryta sekretessen uppstår. Ombudet och klienten kan också ha olika uppfattningar i en situation. Hur ska ombudet hantera detta? Kan det finnas tillfällen då ombudet bör avsäga sig uppdraget?
I arbetet ställs personliga ombud ofta inför etiska frågeställningar. Ombud kan exempelvis få information om en klient eller klientens familj som bör leda till anmälan hos berörd myndighet. Men det finns en risk att en anmälan kan ställa till problem med det förtroende som under lång tid byggts upp mellan ombud och klient.
Etiskt dilemma att bedöma vad som är till klientens bästa
Personliga ombudets bedömning av vad som är till klientens bästa och vad som är av allmänintresse kan vara en svår uppgift. När liv står på spel eller när människor riskerar att skadas är det självklart att allmänintresset går före. Men uppdraget som personligt ombud är speciellt, man arbetar på uppdrag av klienten och det man gör ska vara för klientens bästa.
Ombudet måste göra en avvägning mellan att bryta förtroendet och föra informationen vidare och riskera negativa konsekvenser för klienten och att hantera situationen på ett sätt som leder till att klienten får en förståelse för att det finns alternativa handlingssätt.
I rollen som personligt ombud ligger att stödja och hjälpa klienten med att undvika att hamna i situationer som inte är bra för klienten själv. Man får också vara medveten om att det kan uppstå motsättningar som för med sig att ombudet tvingas avsäga sig uppdraget.
Vid etiska dilemman är det viktigt att belysa frågan och olika möjliga lösningar utifrån den enskilde klientens upplevelse och situation. För att lösa etiska dilemman kan socialarbetare och personliga ombud behöva tid till gemensam reflektion och stöd från ledningen.
Webbutbildning: Personligt ombud
Webbutbildningen Personligt ombud ger en introduktion i vad rollen innebär och i vilket sammanhang ett personligt ombud arbetar.