Flera forskare och kliniker från sex länder har arbetat fram en samsyn kring vad språkstörning är, vilka barn som riskerar varaktiga problem och vilka varningssignaler som bör leda till att ett barn utreds. Arbetet kallas CATALISE.
När det finns behov av att utreda om ett barn har en språkstörning är det en logoped som gör utredningen. CATALISE rekommenderar utredning av tal, språk och kommunikation vid en eller flera av dessa varningssignaler:
-
När vårdnadshavare, lärare, eller sjukvårdsanställda, till exempel BVC-sköterska eller pediatriker, är oroliga över barnets tal, språk eller kommunikation, eller när språkutveckling eller lärande inte går framåt trots stöd i förskola eller skola.
-
När barn har beteendesvårigheter, neuropsykiatriska svårigheter, eller svårigheter att lyssna, och när skolbarn har svag läsförståelse. Detta eftersom forskning visar att det finns en hög förekomst av oupptäckt språkstörning i dessa grupper.
-
När tal-, språk eller kommunikationsutveckling på barnets modersmål är mycket försenad jämfört med jämnåriga, om barnet är under fem år.
-
När barn som är 5 år och äldre (både förskolebarn och skolbarn) har en avvikande språkutveckling.
Exempel på avvikande språkutveckling som motiverar en utredning är barn som
- har svårigheter att berätta eller återberätta en sammanhängande berättelse
- har svårigheter med hörförståelse eller läsförståelse
- har stora svårigheter att minnas och följa muntliga instruktioner
- talar mycket men har svårigheter att delta i ömsesidiga samtal
- ofta tolkar saker bokstavligt eller missar poängen med vad som sägs.
Det kan vara lätt att missa att ett barn har behov av stöd för sitt språk. Alla barn med språkstörning uppvisar inte tydliga tecken på avvikande eller mycket försenad språkutveckling. Därför räcker det med att en förälder eller annan person som känner barnet är orolig för att motivera en utredning eller att barnet uppvisar något som listas under punkt 2 ovan.
Exempel på mycket försenad språkutveckling hos barn under fem år
Observera att indikatorerna nedan på mycket försenad tal-, språk- och kommunikationsutveckling hos barn under fem år kan vara tecken på såväl språkstörning som hörselnedsättning, autism eller intellektuell funktionsnedsättning.
Följande är tecken på mycket försenad språkutveckling hos barn under fem år.
Barn 1-2 år
- Inget joller.
- Ingen reaktion på tal och/eller ljud.
- Inga eller få försök att kommunicera.
Språkutvecklingen hos barn som är yngre än två år och sena med att börja prata bör följas och undersökas igen efter sex månader.
Barn 2-3 år
- Minimal interaktion.
- Visar inte initiativ till eller vilja att kommunicera.
- Inga ord.
- Minimal reaktion på talat språk.
- Språkutvecklingen stannar upp eller går bakåt.
Barn 3-4 år
- Kombinerar som mest två ord i ett yttrande.
- Barnet förstår inte enkla uppmaningar.
- Familjen förstår inte mycket av vad barnet säger.
Barn 4-5 år
- Oförutsägbar eller avvikande interaktion med andra.
- Kombinerar som mest tre ord i ett yttrande.
- Svårt med språkförståelse.
- Personer som inte känner barnet förstår mycket lite av vad barnet säger.
- Familjen förstår inte mer än hälften av vad barnet säger.
Internationell samsyn kring språkstörning – CATALISE
CATALISE är ett internationellt konsensusarbete där forskare och kliniker från ett antal länder arbetat fram en samsyn kring vad språkstörning är, vilka barn som riskerar varaktiga problem och vilka varningssignaler som bör leda till att ett barn utreds.
CATALISE - Ett internationellt samarbete
Internationell samsyn kring språkstörning – CATALISE (pdf)